odwiedziło nas:

dzisiajdzisiaj14
ten tydzieńten tydzień673
ten miesiącten miesiąc2228
od startuod startu697014

l2 logo

 

  

 

 

 

misja

Propozycje zabaw i zajęć dla przedszkolaków z grup:

„Żabki”, „Tygryski” i „Motylki”

w okresie 22.06- 26.06.2020 r.

Temat: WAKACJE

 

T: W wakacje nie zapominamy o Panu Bogu.

Modlitwa: „Aniele Stróżu”

Moje Kochane Dzieci z grupy Motylki, Sówki i Tygryski, kończy się rok szkolny i katechetyczny. Cały rok pilnie pracowałyście. Był to czas wyjątkowy, bo częściowo spotykaliśmy się na lekcji religii w budynku szkoły i częściowo pozostaliśmy w domu pod opieką Waszych bliskich. Niech to, czego się nauczyłyście, przyniesie dobre owoce w Waszym życiu. Zasługujecie na odpoczynek.

Zbliża się upragniony dzień, w którym wszystkie dzieci się radują, bo wakacji wyczekują! :)

Przytoczę słowa wierszyka. Niech będą one zachętą dla Was, by zwrócić szczególną uwagę na świat dokoła nas, który jest zachwycający i swoim pięknem mówi nam o Bogu Stwórcy:

„Dobry Bóg kocha nas,

dał nam życie i cały piękny świat.

I tylu dobrych ludzi wokół nas.

I każdemu wyznacza własny nowy życia szlak.

Radośnie żyć na świecie,

bo Pan Bóg kocha nas…”

Moi Kochani, uczeń Pana Jezusa, którym jest każdy z nas, i duży i mały, nigdy nie zapomina, że jest Dzieckiem Bożym, dlatego podczas wakacji nie zapomnijmy o Panu Bogu. Razem z Panem Jezusem przeżyjmy te nadchodzące wakacje.

Proponuję, by dzieci mogły zobaczyć na youtube: Katecheza 25 Na wakacje z Panem Jezusem diecezja sandomierska.pl oraz posłuchać i zaśpiewać piosenki zespołu: (youtube) Małe Aniołki „Mój przyjaciel” i „Takich Dwóch”

Dla chętnych proponuję podczas wakacji: seria opowieści biblijnych z Nowego Testamentu Cuda Jezusa (youtube)

A oto propozycja zabawy wakacyjnej:

kwiatowa mandala

Na kartce A4 albo A3 rysujemy koło, przykładamy talerz i odrysowujemy kształt. Środek kola wypełniamy klejem. Na klej przyklejamy wcześniej przygotowane uzbierane elementy np. płatki róży lub innych kwiatków, mogą też być małe drobne kwiatki, listki. Jak nie mamy kwiatków to możemy wykorzystać kolorowe gazetki reklamowe i porozdzierane na drobne kawałki strony gazetki przyklejamy w zarysach koła. Taka kolorowa mandala może być też podczas wakacji wykonana z piasku z plaży, traw, ziaren zbóż – wg własnego pomysłu. Mandala będzie przypominała nam o wakacjach. Może stać się pamiątką wakacyjną albo też prezentem z wakacji dla najbliższych.

Zdobienie kamienia wakacyjnego.

Podczas wakacyjnych wędrówek możemy napotkać różne ciekawe okazy kamykóww, ybieramy najlepiej o płaskiej powierzchni, na których możemy narysować własny obrazek i zrobić świetny gadżet wakacyjny dla siebie albo pamiątkę z wakacji dla najbliższych. Potrzebny będzie: pisak/ pisaki, znaleziony kamyk i oczywiście pomysł na obrazek.

wykonanie czapki na wakacje

wg filmiku instruktażowego: youtube Zabawy dla dzieci. com.pl czapka

Życzę radosnej zabawy wakacyjnej.

Wszystkie Was Kochane Dzieci i Waszych Rodziców i Waszych Najbliższych w Imię Boże serdecznie pozdrawiam.

Dziękuję Waszym Rodzicom, Mamusiom, Tatusiom, Wszystkim Osobom, które Wam pomagały podczas zdalnej pracy na lekcji religii za wspaniałą współpracę. Bóg zapłać.

Niech Dobry Bóg obdarza Was Państwo potrzebnymi Łaskami i otacza Ojcowskim ramieniem Wasze Rodziny.

Szczęść Boże.

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.

katechetka Anna Barłóg

 

„Żabki”

1.„Oto nasza Polska cała” – utrwalanie znajomości nazwy kraju, jego stolicy oraz głównej rzeki. R. prezentuje fizyczną mapę Polski. Rodzic pyta, czy dziecko wie, co ta mapa przedstawia? Co na mapie oznaczają zielone plamy, a co czerwone? Czym są niebieskie niteczki i plamki, których dużo jest na mapie? R. wskazuje dzieciom Wisłę.

  • Płynie Wisła, płynie – słuchanie fragmentu książki, rozwijanie wiedzy o Polsce.

 Płynie Wisła, płynie

Czesław Janczarski

Na Baraniej Górze

Srebrne źródło błyska.

Dwie Wisełki pluszczą,

 

Powstała z nich Wisła.

Płynie do Krakowa

Przez wioski i miasta.

W Krakowie na rynku

( R. wskazuje, które to miejsce na mapie)

dziś lajkonik hasa.

 (dzieckoi wraz z R. oznaczają na mapie Kraków, oglądają  zdjęcie Lajkonika)

Trzeba minąć most w Puławach, Cel podróży to Warszawa.

Śmiało naprzód żeglujemy,

Powita nas gród Syreny.     ( dziecko wraz z R.. oznaczają na mapie Warszawę, oglądają zdjęcie Syrenki)

Żaglóweczka sunie lekko,

Spójrz, już morze niedaleko.

Słona fala zmywa plażę

I muszelkę niesie w darze.  (dziecko wraz z R.. oznaczają na mapie Gdańsk i oglądają zdjęcie statku w porcie)

3.Agnieszka Karcz

Plaża

Piasek lśniący niczym złoto,
w słońcu mieni się ochoczo.
Słonko mocno go rozgrzewa,
fala pianą go oblewa.
Na tym piasku cuda wielkie,
zamki, babki różniuteńkie.
Dzieci skarbów poszukują
i muszelki odnajdują.

-Pokazujemy na mapie morze, jeziora. Co można robić na plaży latem?- rozmowa z dzieckiem

4. Praca z KP2.39 – kształtowanie umiejętności wypowiadania się zdaniami, przeliczanie i odzwierciedlanie liczby za pomocą symboli. N. pyta: Gdzie pojechały dzieci na wakacje?; W jaki sposób spędzają tam czas?; Jak inaczej można bawić się na plaży?. Prosi, by dzieci odszukały wszystkie foremki do piasku i je pokolorowały. Na końcu dzieci liczą foremki i rysują w ramce tyle kresek, ile jest foremek.

5. „Wakacyjny niezbędnik”zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wakacyjnych wyjazdów.  Proszę wejść w poniższy link i przypomnieć dzieciom: Jak bezpiecznie spędzić wakacje?

https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/bezpieczne-wakacje-pamietaj-o-najwazniejszych-zasadach

6. „Zamek z piasku” – praca z wykorzystaniem W., rozwijanie kreatywności poprzez eksperymentowanie z materiałem plastycznym oraz materiałem naturalnym, zachęcanie do tworzenia prac plastycznych o tematyce wakacyjnej. Dziecko pokrywa całą powierzchnię zamku klejem i posypuje kaszą manną, delikatnie ugniatając ręką. Niepotrzebną kaszę strzepuje na tacę, obrazek wykańcza farbami.

Rodzic aktywnie pomaga dzieciom podczas pracy. Wyprawka 44

7. Czekamy na wakacje – wysłuchanie i analiza treści wiersza. N. czyta utwór.

Czekamy na wakacje Dominika Niemiec

Już tylko jedna chwilka albo dwie.

Lada moment wakacje rozpoczną się. Niecierpliwie czekam tej wspaniałej chwili, gdy w wakacyjny czas będziemy się bawili. W piasku na plaży, wśród morskich fal, patrząc na statki płynące w dal, lub na placu zabaw albo w ogrodzie, zamienimy się w piratów cumujących łodzie na brzegu wyspy bezludnej, jak ze snu, chodź jest ona całkiem blisko, koło domu, o tu...

Rozmawiamy z dziećmi na podstawie treści utworu. Pytamy: Na co czekał bohater wiersza?; Kiedy według bohatera rozpoczną się wakacje?; Jaki był bohater wiersza, co odczuwał?; Co będzie robił bohater podczas wakacji?; W jakie postacie będzie się wcielał z kolegami i koleżankami?.

Rysowanie buzi radosnego dziecka rozpoczynającego wakacje.

Życzę Wam radosnych i bezpiecznych wakacji. Niech ten letni czas będzie pełen niezapomnianych wrażeń i chwil.

 

„Tygryski”

Proponowane zabawy i zajęcia.

,Gdzie woda jest słodka, a gdzie słona”- rozmowa na temat rodzajów wód w zbiornikach wodnych na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Letnie opowieści- zabawy w wodzie.

Letnie opowieści - zabawy w wodzie.

Małgorzata Szczęsna

Znów jestem na Mazurach nad jeziorem u kuzynów - Roberta i Kasi. Może pamiętacie, że bawię się tu z grupą chłopaków: Maksem, Leonem, Klaudiuszem, Dawidem. Obudziłam się, leżę i myślę, co będziemy dziś robić…

- Ada, ty śpiochu! Wstawaj! - krzyczy Maks, pakując w szybę tuż nad moim łóżkiem.

- Już idę! - mówię, uchylając okno. Przed moją przyczepą stoi cała nasza ekipa.

- Idziemy nad jezioro - mówi Leon, trzymając w ręku wiadro.

- Co będziemy robić? - pytam.

- Zobaczysz.

Schodzimy na pomost, gdzie Robert, Paweł i pan Rysiek szukają wędki. Chłopaki podwijają wysoko spodnie i wchodzą do wody. Odgarniają piasek i pokazują mi coś szarego. To glina, którą wyciągamy z wody i wrzucamy do wiadra. Siadamy na pomoście i robimy z niej różne rzeczy - kubeczki, serca, wałki, które ozdabiamy kolorowymi kamykami. Zanosimy nasze wyroby i kładziemy wokół ogniska, by wysuszyły się i wypaliły.

- A teraz robimy kule z gliny i zobaczymy, kto rzuci najdalej! - woła Maks. Robimy stosy kul i rzucamy.

- Najdalej rzucali Klaudiusz i Maks - oceniają panowie z wędkami.

- A teraz wskakujemy do wody - chłopaki zdejmują spodnie i bluzki i w kąpielówkach wchodzą do wody.

- Nie chlapcie! - wołam, przecierając oczy. Powoli wchodzę do wody, a chłopaki z wszystkich stron nacierają na mnie i obiema rękami rozchlapują wodę. Wtedy potykam się o kamień, przewracam. Robert szybko podbiega, bierze mnie na ręce i grozi chłopakom.

- Ech, ech, ech - kaszlę, bo woda dostała mi się do gardła.

- Ta woda wcale nie jest słodka, ona nie ma smaku - mówię zdziwiona.

- Tak mówi się na wodę, która jest w jeziorach, stawach, rzekach. Tylko taką wodę mogą pić zwierzęta - tłumaczy mi Paweł.

- A słona?

- Słona jest w oceanach i morzach - dodaje pan Rysiek.

- Tak, to prawda, bo jak fala przewróciła mnie, zachłysnęłam się wodą morską i aż drapało mnie w gardle od soli, a oczy mama obmywała mi wodą z butelki.

- Ada, czy ty musisz się ciągle przewracać i próbować, jaka jest woda? - śmieją się chłopaki.

Jeszcze długo bawimy się w wodzie. Pływamy przy brzegu w rękawkach, na dmuchanych kółkach, deskach. Obserwujemy pływającą ławicę maleńkich rybek i rodzinę łabędzi. Nosimy piasek i wodę do piaskownicy, która jest tuż przy brzegu. Próbujemy puszczać kaczki na wodzie, ale nie wychodzi nam to jeszcze.

Po obiedzie robimy małe łódeczki z połówki orzecha. Wkładamy do środka trochę gliny i wbijamy w nią wykałaczkę z nabitym na nią liściem. Kładziemy się na brzuchu na pomoście, spuszczamy łódki na wodę i dmuchamy, aby popłynęły daleko.

- Moja najdalej! - woła Maks.

-Nie dmuchajcie tak mocno, bo moja łódka chwieje się i zaraz się przewróci - mówię zdenerwowana.

- Tak jak Ty dziś rano, przewróci się i zachłyśnie słodką wodą – śmieją się chłopaki.

Wieczorem dorośli siadają przy ognisku. Na grillu robią kolację: pieką mięsa, kiełbaski, zapiekanki, warzywa posypane przyprawami. Palce lizać!

- Ada, nie jedz tyle, bo nie będziesz miała siły biegać i przegrasz - mówi Leon, wkładając do buzi kolejną kiełbaskę.

- Jeden, dwa, trzy…- liczy Maks, bo już bawimy się w chowanego. Teraz, gdy jest ciemniej, łatwiej się schować.

- … Dziesięć! Szukam!

Siedzę cicho, schowana za najbliższym drzewem i szukam okazji, żeby wyskoczyć i się zaklepać. Myślę, co jutro będziemy robić…

 

Rodzic zadaje dzieciom pytania:

- Dokąd pojechała Ada?

- Co tam robiła?

- Co się stało, gdy chłopaki ochlapali Adę?

- Na wodę, która jest w jeziorze mówimy, że jest słodka. Gdzie jeszcze jest słodka woda?

- Gdzie jest słona woda?

- Dlaczego jest słona?

- Jaka woda jest w kałużach?

- W co jeszcze bawiły się dzieci na Mazurach?

- W co Ty się bawisz, gdy jesteś nad wodą?

- O czym należy pamiętać, gdy bawimy się w wodzie? (przypominamy zasady bezpiecznej zabawy w wodzie - tylko pod opieką dorosłych!)

 

,,Flaga ratownika”- zabawa ruchowa.

Rodzic tłumaczy dziecku jakimi kolorami flag posługuje się ratownik podczas swojej pracy i pilnowania kąpiących się osób w wodzie.

„Czerwona” – zakaz kąpieli.

„Biała” – kąpiel dozwolona.

Dzieci zamieniają się w osoby pływające w wodzie (naśladują ruch pływania w wodzie crawlem, żabką) i poruszają się w ten sposób po pomieszczeniu. W tym czasie rodzic zamienia się w ratownika i pokazuje białą kartkę. Następnie zmienia kartkę na czerwoną - dziecko przybiera jedną pozycję, nie porusza się, udaje, że przestało pływać. Rodzic ponownie zmienia kolor kartki.

Ćwiczenia wspomagające rozwój grafomotoryczny.

Dziecko wykonuje:

- krążenie ramion,

- mocne zaciskanie dłoni,

- pływanie crawlem, żabką,

- trzema palcami: kciukiem, wskazującym i  środkowym podnoszą woreczek (wypełniony grochem, albo chusteczkę, jakiś drobny miękki przedmiot), kładą go po swojej prawej stronie, później po lewej stronie i przed sobą. Tymi samymi połączonymi palcami  (dzióbek) uderzają kilkakrotnie w woreczek, przyciskają je do woreczka, leciutko dotykają woreczka, spacerują palcami obu rąk po podłodze.

,, Gdzie można to znaleźć?” – praca z KP2.50

,,Malowanie kolorową pianą” - zabawa plastyczna.

Do szklanek z wodą nalewamy odrobinę płynu do mycia naczyń oraz farby lub barwnika. Płyn dokładnie mieszamy i gotowe ,,barwne mieszanki” ustawiamy w kilku miejscach na białym brystolu. W każdym kubeczku znajduje się słomka prze którą dmuchamy. Poprzez wdmuchiwane powietrze do kubka powstaje piana, która wypływa na powierzchnię brystolu (wylewa się z kubka) i tworzy w ten sposób kolorowe, tęczowe plamy. Uwaga: ta zabawa może mocno nachlapać, więc warto przed przystąpieniem do niej zabezpieczyć pomieszczenie, a kto ma możliwość warto ją wykonać na zewnątrz. Jestem jednak pewna, że sprawi ona ogromną frajdę dzieciom. Gdy już powstanie w ten sposób tło, dzieci mogą swobodnie domalować zwykłą farbą fale – w ten sposób powstanie ich tęczowe morze/jezioro/rzeka.


 Zagadki.

Rodzic mówi dziecku, że zagadki dotyczą różnych miejsc do których można udać się na wakacyjny wypoczynek. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie o jakie miejsca chodzi.

Może być niebieskie, szare lub zielone.

Bywa spokojne lub bardzo wzburzone.

Kiedy jego brzegiem, ludzie spacerują,

jego małe fale stopy ich całują. (MORZE)

Są wysokie, skaliste,

pokryte lasami.

Poznać je możemy

wędrując szlakami.(GÓRY)

Sto ulic, sto domów,

a może i dwieście,

kto nie mieszka na wsi,

ten tłoczy się w … . (MIEŚCIE)

Przypomnę Wam, jak należy zachować się nad wodą i w górach.

Obejrzyjcie krótkie filmiki z Tiszi, Taszi i Obaki

Bezpieczeństwo nad wodą:

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

Bezpieczeństwo w górach:

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

Karta Pracy cz.2 str.50 ,,Gdzie można to znaleźć?

Karta Pracy cz.2 str.51 ,,Wakacje nad morzem”

Karta Pracy cz.2 str.52 ,,Żegnamy przyjaciół!”

Wyprawka str.56 ,,Wakacyjna pocztówka”

 

 

„Motylki”

Propozycja zabaw ruchowych

Zachęcam do swobodnych zabaw na świeżym powietrzu.

„Wyprawa w góry” – zabawa ruchowa. R. rozkłada przeszkody: poduszki, kartki, wstążki. Posłużą one jako elementy przestrzeni, które dzieci będą mijać podczas wycieczki w góry. Dzieci pokonują przeszkody umieszczone na dywanie.

„Luneta” – zabawa w naśladowanie. R. przynosi kartkę papieru, którą zwija tak, by stworzyć lunetę. Przykłada ją do oka i mówi: Jestem na szczycie góry. Widzę… (np. owce na polanie). Dziecko naśladuje to, co wymienił R. Po kilku takich instrukcjach lornetkę przejmuje dziecko i to ono opisuje, co widzi. Rodzic albo rodzeństwo odtwarza to za pomocą ruchu.

Propozycje edukacyjne

Zachęcam do porozmawiania z dzieckiem na temat tego, gdzie można wybrać się na wakacje: góry, jezioro, morze, inne ciekawe zabytkowe miasta.  Można pokazać widokówki z różnych miejsc, zdjęcia, filmiki, powspominać miejsca, które już dziecko odwiedziło. Warto wymienić nazwy kilku miejscowości nadmorskich, górskich i pokazać je na mapie lub globusie.

Linki z ciekawymi filmikami edukacyjnymi o górach:

https://www.youtube.com/watch?v=oGjfOzvojwg

https://www.youtube.com/watch?v=AWw44eNr7vc

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

Linki z ciekawymi filmikami edukacyjnymi o morzu:

https://www.youtube.com/watch?v=rjxL_U_boqQ

https://www.youtube.com/watch?v=cn5pS8xXXFU

Link do filmiku o jeziorze:

https://www.youtube.com/watch?v=kW0v7yvcLZA

 

Filmiki edukacyjne zawierają też informację o bezpiecznym zachowaniu na wakacjach. Proszę porozmawiać z dzieckiem na ten ważny temat. Można to zrobić na podstawie prezentacji: https://www.youtube.com/watch?v=64bgThOgj6k

Tutaj dostępna jest piosenka, której słowa poruszają temat bezpiecznego zachowania na wakacjach: https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

 

Propozycje zabaw dydaktycznych

„Bezpieczne wakacje” – zabawa z lizakami z W.21.

R. czyta zdania, a dzieci oceniają ich prawdziwość, podnosząc odpowiedni znak i podając uzasadnienie.

Przykłady zdań:

- Na plaży można palić ognisko.

- Gdy świeci słońce, należy smarować się kremem do opalania.

- Biała flaga oznacza, że można się kąpać.

- Można chodzić po wydmach.

- Można spacerować po górach w klapkach.

- Na plaży nie można śmiecić.

- Podczas jazdy na rowerze trzeba mieć kask.

- Można wchodzić do wody na niestrzeżonej plaży.

Propozycje prac plastycznych

Zachęcam do wykonania dowolnej pracy związanej z wakacjami. Mnóstwo inspiracji dostępnych w Internecie. Można wpisać w google: wakacje praca plastyczna przedszkole.

Propozycje kart pracy

- Dziecko wykonuje karty pracy nr 4 od KP36a do KP40b

Wakacyjne podróże - bajka do słuchania  https://www.youtube.com/watch?v=EL4cBT-B-VE