odwiedziło nas:

dzisiajdzisiaj25
ten tydzieńten tydzień684
ten miesiącten miesiąc2239
od startuod startu697025

l2 logo

 

  

 

 

 

misja

slonce

    Kiedy już odpoczniecie, może spróbujecie poukładać kolorowe lody na wafelku. A może będziecie woleli je pokolorować według własnego pomysłu... To jednak nie wszystko. Chodzi też o to, byście rozróżniali głoski w poszczególnych nazwach ("s" "sz" "ś"). Karty pracy znajdują się w poniższych załącznikach:

lody s-sz-ś kolor

s - kolor , s - kolor2, sz - kolor , sz - kolor2 , ś - kolor , ś - kolor2

lody s -sz - ś czarny

s - czarny , s - czarny2 , sz - czarny , sz - czarny2 , ś - czarny , ś - czarny2

Z życzeniami słonecznych wakacji

logopeda

 

   Wakacje tuż. Być może wybierzecie się z rodzicami na łąkę... Proponuję ćwiczenie na rozróżnianie głosek syczących od szumiących. Dla tych, którzy nie potrafią jeszcze wymawiać poprawnie głoski "sz", będzie to ćwiczenie słuchowe. Proszę, aby dorosła osoba czytała wyrazy, aby dziecko mogło zdecydować, którą głoskę słyszy i  w odpowiednim miejscu umieścić obrazek.

 

Poćwiczymy ze zwerzątkami. Najpierw przypomninie kilku ćwiczeń buzi i języka (gdybyście zapomnieli...)

zad1

Spróbujcie połączyć wymawianie głosek syczących - tym razem już w wyrażeniach i zdaniach.

 

zad2zad3zad7zad6  zad4  


Jeszcze tym razem odniesiemy się do głoski /s/. Na poniższym rysynku znajdują się wyrazy, które powinniście wymawiać. Możecie to zrobić wskazując obrazki kolejno, możecie zamknąć oczy i losowo wskazyać obrazek, który potem nazwiecie. Najważniejsze, abyście wracali do ćwiczeń i pamiętali o układzie warg i języka. Dla tych z Was, którzy świetnie radzicie sobie z głoską, proponuję również, w ramach ćwiczeń, wierszyk.

 

s trzypozycje

„Sa jak sałata”

Sa sa sa, se se se

pani powtarza wciąż:

sa sałata, se sekunda,

 sy syrena, so sobota,

su sukienka, su sukienka.

Dalej słyszę znów:

asa klasa, ese wesel,

ysy łysy, oso boso,

usy kusy, usy kusy.

A na koniec jeszcze raz:

as bas, es stres,

ys zgryz, os włos,

us i mróz, us i mróz.

    Mam nadzieję, że syczki brzmią już ładnie, ale dla utrwalenia proponuję Wam zabawę w zbijanie balonów. Przebij balon tak, by spadł do wagonika. Zbijaj tylko te, do których dołączone są obrazki z głoską /s/ w nazwie. Świetnie byłoby, gdybyście nazywali przesuwające się obrazki pamietając o poprawnej wymowie głoski. Oto link do ćwiczenia: https://wordwall.net/pl/resource/2335757/logopedia/g%c5%82oska-s-balony

Przypominam, że wskazane jest powracanie do zadań poprzednich. Przy okazji, jeśli macie balony pod ręką, poćwiczcie oddychanie: wciągacie powietrze nosem i wypuszczacie je do balonika ustami :-)

 

Poprzednio ćwiczyliście "syczki" w nagłosie. wąż głoska s

Od teraz spróbujcie dodać ćwiczenia z tymi głoskami w śródgłosie (środek sylaby).

asa, oso, ese, usu, ysy, aza, ozo, eze, uzu, yzy, aca, oco, ece, ucu, ycy, adza, odzo, edze, udzu, ydzy.

Jeśli któraś z sylab sprawia problem, pozostańcie przy tych, które brzmią poprawnie.

Pamiętajcie, że należy wracać do nagłosu i ćwiczyć na zmianę, aby utrwalać głoskę w obu pozycjach (jeśli ktoś potrafi, dodaje trzecią pozycję)

Zakładając, że większość z Was radzi sobie z głoską /s/, dołączam planszę, w której występuje także wygłos (koniec). W sylabach wygląda to tak: as, os, es, us, ys, nie ma głoski "z" i "dz", ponieważ ubezdźwięczniają się na końcu, ac, oc, ec, uc, yc.

s trzypozycje

 


   Proszę, abyście wracali do ćwiczeń warg i języka oraz do głoski /s/. Tym razem proponuję Wam zabawę-grę, w której trzeba będzie postarać się wypowiedzieć poprawnie nie tylko /s/, ale również pozostałe głoski z szeregu syczącego (z, c, dz). Potrzebna będzie kostka do gry, aby móc przemieszczać się po polach. Udanej zabawy!

Gra > SZEREG SYCZĄCY

Spróbujcie powtarzać sylaby na wzór /s/ czyli za, zo, ze, zu, zy, ca, co, ce, cu, cy, dza, dzo, dze, dzu, dzy, pamietając, że ułożenie artykulatorów jest takie samo jak przy /s/. Pozostajemy przy nagłosie (początek sylaby).

 


Kolejne wiosenne ćwiczenia przed Wami >

wiosenne cwiczenia

Proponuję też, aby Rodzice przeczytali Wam krótką bajkę o smoku, w której nacisk położony jest na głoskę /s/ 

 

smok

Pamiętacie? To głoska, która syczy jak wąż. Kiedy ją wymawiamy, kiedy syczymy, język ułożony jest za dolnymi zębami, a usta rozciągają się jak do uśmiechu. Spróbujcie powtarzać najpierw tę głoskę w izolacji: ssssss (przypominam o wciąganiu powietrza nosem!), potem pojedynczo: s   s    s    s. Kiedy to zrobicie, w sylabach: sa, so, se, su, sy. Krok następny to: asa, oso, ese, usu, ysy, a na koniec as, os, es, us, ys.

Ćwiczenia mogą wydawać się bardzo łatwe, jednak nie każdy sobie z nimi jeszcze radzi. Nie zniechęcajcie się, na pewno się uda. Ci, którzy już poprawnie realizują tę głoskę, proszę, żeby nabierali tempa w wymawianiu sylab. Praktyka czyni mistrza :-)

W razie pytań proszę pisać: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


22 kwietnia przypada Dzień Ziemi. Proponuję ćwiczenia z Ziemią w roli głównej :-)

ziemia1 ziemia2 ziemia3 ziemia4 ziemia5 ziemia6 ziemia7

 

 

 

Naśladujcie odgłosy najlepiej, jak potraficie https://wordwall.net/pl/resource/1510331/zwierz%c4%99ta-w-gospodarstwie


♥ W galerii znajdziecie ćwiczenia. w których zajączek pokazuje, co należy zrobić: Ćwiczenia z zajączkiem

 


♥ Dołączam poniżej kolejne zadanie. Obrazki będą w pliku pdf, gdyby ktoś miał ochotę wydrukować, pokolorować i powycinać.

> Wiosenne zadanie oraz rysunki do pokolorowania i wycięcia

    Może pobawicie się w logopedów i poćwiczycie z Rodzicami, Dziadkami, Rodzeństwem? Powodzenia!

wiosenna gimnsatyka buzi i języka A4